ayşen aydemir, 1964 doğumlu türkiyeli oyuncu. kısa bilgi vermek gerekirse ayşen aydemir, galatasaray lisesi ve boğaziçi üniversitesi'ni bitirdikten sonra santa monica'da tiyatro eğitimi alır.
ayşen aydemir ile sanatsal anlamda ulaşabildiğimiz tek yapıt tabutta rövaşata. mahsun, hırsızlık yaptığı bir günün sabahında farkeder sabahçı kahvesinde bu kadını. filmin başrolü olmasına rağmen herhangi bir adı yoktur.oturduğu masa bellidir. eroinman, sürekli aynı yere bakan, titreyerek çayını yudumlayan bir kadın.
mahsun'un iç yakan psikolojik ve sınıfsal eksikliklerinin filmdeki tamamlayıcısı ya da yansımasıdır ayşen aydemir. çok konuşmaz ve etrafına bakınmaz. bir ortamda etrafına bakınmayan bir insanın toplumdan bir isteği ya da arzusu kalmamış denilebilir. hayattan hiçbir beklentisinin kalmayışını en ağır sessizlikle insanların yüzüne vurmuş gibi. insan kavramını sosyal boyutundan çıkarıp özneye indiren ve sadece kendi eylemlerinin sonuçlarıyla varolan bir kadındır ayşen aydemir. bu açıdan bakıldığında yaşadığı psikolojik travmaları bilemesek de bir sabahçı kahvesinde eroin çay ve defter ile dünyada yerini alan bir insanın bozukluklarını ya da aydınlıklarını yadsımak pek mümkün olmuyor. iç dünyasını ve anksiyetelerini bilmiyoruz, fakat mahsun'a beni taksime götür lafları kulağımda çınlıyor. bu denli ağır bir rolün performansının yarısını hiçbir zaman göstermeyen hülya avşar ve müjde ar gibi oyuncuların seksomanyak ve fantezi dolu dünyaları, türkiye'nin bestseller'i olmuştur. bu açıdan bakıldığında ayşen aydemir'in mevcut sisteme entegre olmadan ölmüş olması, kendisi açısından hayırlı bir durum.
ayşen aydemir oynadığı bu nihilistik ve kimliksiz rolün sonucunda 26 eylül pazar 1999'da, orhan arıburnu 10. yıl oyunculuk ödülü'nü kazanacağı gün öldü. ödülü onun yerine kardeşleri sahiplendi.
ayşen aydemir'in ölümü, büyük gazete küpürlerinde dev puntolarla duyulmasından ziyade, tabutta rövaşata izleyen her insanın bu kadının kim olduğunu merak etmesi sonucu sosyal medyada görüldü. böyle bir rolün sonucunda ölümle ödüllendirilmesi, filmde ayrı bir isme sahip olmaması-ki bu reel karakteriyle filmdeki karakterini iyice bütünleştiriyor-, ölümünün sadece google'de birkaç haber sayfasında küçük puntolarla yazılmasıyla görülüyor ki, ayşen aydemir bu rolün hakkını fazlasıyla vermiş. böyle bir rolde oynayan bir kadına verilebilecek en iyi ödül de ölüm olsa gerek.
"öfkeliyim. çünkü ayşen bir tek tabutta rövaşata'da oynadı. çok mu
yeteneksizdi bu kız? hayır. aksine, en yeteneklisi, en iyisiydi. ama
filmlerde rol almak için gereken o bayağı ilişkilere giremedi. ortalama
olanın prim yaptığı bir yerde oyunculuk yapmaya çalıştığı için
tanıyamadınız onu. zaten o, ortalamanın dünyasında varolamazdı.’’
derviş zaim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder